Tuesday, February 3, 2015

17 Kisah Enterprise Vs Sendirian Berhad (Sdn. Bhd)

Kita akan membuat lebih banyak duit dengan menubuhkan syarikat Sdn Bhd.

1. 2 director sekurang-kurangnya diperlukan untuk mengambil bahagian dalam share holder. Jika salah seorang blacklisted, seorang lagi boleh buka Akaun bank.

2. Check dengan CCRIS dan juga CTOS tentang rekod sebenar hutang kita di Bank Negara.
Ada apps dalam smart phone yang boleh muat Turun aplikasi. Sekiranya segala hutang sudah selesai dibayar,pastikan memiliki Release Letter. Bank bukan begitu cepat update tentang status kita.

3. Sediakan gaji untuk diri sendiri. Jangan jadi perompak dalam syarikat sendiri. Sekiranya ada keuntungan lebih, ambil hujung tahun selepas audit dalam bentuk Dividends.

4. 2 director tadi sebolehnya bukan suami isteri. Lebih baik Mak dan anak. Husband will lie to you. Moms not gonna lie to you.

5. Tax/Cukai. Contoh:
Sdn bhd> Profit 500k= cukai 20% saja
Enterprise> Profit 500k= cukai 26% saja-saja.

6. Syarikat Sdn Bhd adalah automatik menjadi syarikat SME. Small medium enterprise. Lebih banyak peluang untuk kita.

7. Hutang. Liability ditanggung oleh syarikat. Kalau ada hutang dengan supplier, supplier mahu Saman, hanya syarikat yang akan menanggung. Kita free man. Kita bebas.
Supplier boleh mengambil aset-aset syarikat untuk dilunaskan hutang. Pastikan asset juga dibawah nama syarikat.

8. Bank adalah capitalist.
Dalam syarikat Sdn Bhd,bank akan memberi loan kepada syarikat,bukan director. Contohnya dalam pembayaran asset property, andai suatu masa syarikat tak mampu bayar, bank akan ambil alih property,bukan directornya.

Contohnya, Moons Sdn Bhd membeli rumah dengan menggunakan loan dengan Bank ABC. Point disini,beli Rumah guna nama syarikat. Jika kita mahu lebih Selamat.

9. Beli Kereta guna nama syarikat. Jika Beli rm100,000 guna nama syarikat, selepas 3tahun,Kereta tersebut sudah tiada nilai dalam rekod. Jatuh harga. Selepas itu secara personal kita boleh memiliki kereta dengan harga RM20,000 sekalipun.

10. Pamerkan Borang A dalam frame dikedai.

11. Semasa kita menandatangani syarikat Sdn Bhd semasa bersetuju mahu menubuhkannya,pastikan baca setiap helaian agreement tersebut. Baca secara details walau banyak. Itu tugas kita, perlindungan kepada syarikat dan diri kita dimasa depan.

12. Pendaftaran Sdn. Bhd. Lalui mereka-mereka INI:
> Company Secretary
> Tax agent
> Auditor
The more you run away from responsibilities,you will gonna more damage.

13. Loan diberi sebagai tools untuk membantu kita. Bayar balik hutang kita bila bank sudah tolong.

14. Rekod! Rekod! Rekod! Dalam setiap transaksi. Pastikan ada Pengurusan yang sistematik. Duit yang keluar setiap Kali bayar supplier mesti rekod. Duit yang masuk jangan senang-senang keluarkan. Gunakan check book.

Contoh: perbelanjaan untuk restoran.
> keluarkan rm3000 dari bank untuk perbelanjaan selama seminggu.
> duit Masuk: masukkan dalam bank setiap hari selepas transaksi masuk terakhir.

15. Bayar cukai. Borang J LHDN. Kalau tiada sales sekalipun, borang J mesti dihantar untuk memastikan ada rekod. Hantar sebelum LHDN kejar kita.

16. Rekod,resit,document transaksi mesti disimpan selama 7tahun,sekiranya tidak bayar tax dan register dengan LHDN, LHDN will find and catch you.

17. Staff mesti dilayan seperti staff. Majikan harus dilayan seperti majikan. Pelanggan harus dilayan seperti pelanggan. Bukan guna perkataan Adik,Kakak,abang. Staff kena report pada Bos.

*Tuan Haji Jerry Zafrul Rizal(Regional Director for Richworks International) adalah orang yang bertanggujawab membawa Tesco ke Malaysia. Kata beliau, sales terbanyak didunia ialah di Tesco Kota Bharu yang membawa 85% cash kedalam Tesco.

Gaji Ceo Tesco Malaysia ialah rm370,000 sebulan. Ceo pun tak mahu pulang ke UK. Income Tax di UK ialah 50%.

Intensive Business Coaching.
13 dan 14 Disember 2014.
Catitan Cikpuan Munirah Fuzi

No comments:

Post a Comment